Als gevolg van de nieuwe regelgeving van de Europese Gemeenschap met betrekking tot de niet-commercialisering van auto’s met uitstoot, vinden er innovatieve uitvindingen plaats in de mobiliteitssector. Een voorbeeld hiervan is deze motor die bekend staat als de Dark Maker en die geen vloeibare brandstof nodig heeft om te draaien.
Een nooit eerder vertoonde elektrische motor voor de overgang naar auto-elektrificatie
Koenigsegg, een Zweeds bedrijf dat zich toelegt op de ontwikkeling van nieuwe technologieën in machines en auto’s met duurzame configuraties, presenteert een nieuwe elektromotor met radiale stroming, die een zeer origineel formaat heeft omdat hij compact en licht, maar zeer krachtig en efficiënt is.
Het heeft ook een innovatief elektrisch aandrijfsysteem dat Dark Matter is gedoopt. Dit zal een revolutie teweegbrengen in de automobielsector, omdat het de inefficiënte verdeling van twee eenheden elimineert door deze ene machine met een grotere autonomie.
De elektrische machine met radiale stroming: licht en zeer efficiënt
Deze schoonheid, gecreëerd door ingenieurs van Koenigsegg, is een geavanceerde elektrische machine met radiale stroming in zes fasen. Het is een combinatie die de twee driefasenmotoren, traditioneel in elektrische auto’s, vervangt door ze in één enkele eenheid te integreren.
Hij werkt met een zeer geavanceerd 800 volt circuit dat is ingekapseld in een behuizing van gesmeed koolstofvezel, die zeer licht is en hem zeer compact, slank en zeer efficiënt maakt. Het geheel weegt slechts 40 kilogram, maar dat heeft geen invloed op het vermogen.
Hij ontwikkelt 815 pk en 600 kW met een koppel van 1.250 Nm. Maar door hem te koppelen aan een 2,0-liter twin-turbo motor, wordt het vermogen opgevoerd tot 1.400 pk met een koppel van 1.850 Nm. Als u meer vermogen wilt, kunt u bij de uitrusting van uw elektrische auto een V8-motor bestellen.
Ook met twin-turbo, maar met een cilinderinhoud van 5,0 liter, krijgt u een extreem vermogen van maar liefst 2.300 pk met 2.054 kW en 2.750 Nm koppel. De snelheid wordt ook opgevoerd door de exclusieve, gepatenteerde Light Speed Tourbillon-transmissie van Koenigsegg met zeer hoge prestaties en efficiëntie.
De actieradius, in welke versie dan ook, is ongeveer 350 en 450 kilometer, afhankelijk van de accu. Deze laatste is verkrijgbaar in twee capaciteiten, één van 85 kWh en de andere van 91 kWh met een snellaadsysteem waarmee hij in 30 minuten van 10 tot 80 % kan worden opgeladen.
Deze revolutionaire motor (zoals deze, die Japans is) kan dankzij zijn kleine afmetingen en lichte gewicht onder de motorkap van bijna elk voertuig worden geïnstalleerd, zelfs van compacte voertuigen met voor- of achterwielaandrijving. Dit heeft geen enkele invloed op de actieradius.
Maar deze machine kan ook worden aangepast voor installatie op een motorfiets.
Deze Dark Matter motor kan ook worden aangepast voor een motorfiets, zelfs met het Light Speed Tourbillon systeem, waardoor hij nog sneller zou worden. Het vermogen hoeft maar met een derde te worden teruggebracht, wat neerkomt op 270 pk en een koppel van iets meer dan 600 Nm.
Maar het meest ongelooflijke zou zijn gewicht van slechts 13 kilogram zijn. Hij zou ook in een nog kleinere versie geproduceerd kunnen worden, met een kwart van zijn oorspronkelijke capaciteit. Dat zou een niet onaanzienlijke 200 pk betekenen bij een gewicht van slechts 10 kilogram. En dan hebben we het nog niet eens over de geoptimaliseerde actieradius.
Concluderend kan gesteld worden dat de Dark Matter technologiemotor zijn tijd ver vooruit is door een ongekend vermogen te presenteren in een zeer licht en compact formaat (zoals deze, die verrassend is voor zijn actieradius). Bovendien heeft hij geen vloeibare brandstof nodig om te werken, omdat hij volledig elektrisch is.