Klimaatverandering dwingt veel sectoren, waaronder de auto-industrie, om drastische maatregelen te nemen. In Spanje zijn al enkele besluiten te zien die gericht zijn op het verminderen van vervuiling, zoals de labels van het Directoraat-Generaal van het Verkeer (DGT), hoewel het nog steeds nodig is om te blijven vechten om de schadelijke uitstoot in de atmosfeer te verminderen. Daarom innoveren bedrijven altijd op het gebied van motorfabricage.
Maar degenen die een oplossing hebben kunnen bedenken om de vervuiling te verminderen en tegelijkertijd de levensduur van de huidige dieselmotoren te verlengen, zijn leden van Emvolon, een spin-off bedrijf van MIT (Massachusetts Institute of Technology) dat een manier heeft ontdekt om deze krachtbronnen om te zetten in modulaire chemische fabrieken om milieuvriendelijke brandstoffen te produceren, zoals het persbericht van de universiteit vermeldt.
Methaan, de hoofdrolspeler
Dit alles heeft maar één hoofdrolspeler: methaan. In de publicatie staat dat de gassen ervan in twee decennia 84 keer meer opwarmen dan kooldioxide (CO2). Het kan worden gebruikt om groene brandstoffen te maken, maar de huidige infrastructuur staat niet toe dat het op grote schaal wordt omgezet. Emvolon heeft een methode bedacht om methaangas om te zetten in vloeibare brandstoffen, zoals ammoniak of methanol – “een nieuwe manier om chemicaliën te maken”, volgens Emmanuel Kasseris, de medeoprichter en CEO van het bedrijf.
Deze chemicaliën zouden getransformeerd kunnen worden en zouden sterk vervuilende sectoren helpen om hun uitstoot te verminderen: “Ongeveer 15 procent van de uitstoot van broeikasgassen is afkomstig van moeilijk te verminderen sectoren die groene brandstof nodig hebben: scheepvaart, luchtvaart, zware vrachtwagens en spoorwegen,” aldus de verklaring, waarin wordt uitgelegd dat nog eens 15 procent afkomstig is van “verspreide methaanemissies, zoals oliebronnen of stortplaatsen”.
Emvolon gelooft dat door methaan om te zetten in milieuvriendelijke brandstoffen in bestaande motoren, grootschalige toepassing niet zo moeilijk zal zijn, aangezien “je een boot of vliegtuig niet kunt elektrificeren”. Het idee van “het hergebruiken van een verbrandingsmotor als reactor ” is afkomstig van Leslie Bromberg, een uitvinder met meer dan honderd patenten, zoals in het persbericht staat.
Hoe van methaan naar groene brandstoffen te gaan
Om deze prestatie te leveren, ontwikkelde Emvolon een systeem met als kern een standaardmotor die op “rijke” brandstof draait, d.w.z. een hogere verhouding brandstof/lucht, leggen ze uit. In plaats van methaan te verbranden tot CO2 en water, wordt het gedeeltelijk geoxideerd tot koolmonoxide en waterstof, “de bouwstenen voor de synthese van een verscheidenheid aan chemicaliën”, wat naast de aandrijfeenheid gebeurt.