Iedereen die zegt dat elektrische mobiliteit op een laag pitje staat, komt niet echt overeen met de werkelijkheid, want in de stad en in het offroadplezier winnen motorfietsen op batterijen met de dag terrein.
Laatst hadden we het over het Spaanse merk Stark Future, gespecialiseerd in elektrische offroadmotoren, dat duizenden exemplaren van zijn Varg MX, ’s werelds krachtigste elektrische crossmotor, over de hele wereld verkoopt.
Het is interessant dat elektrische crossmotoren iedereen verrassen met hun hoge prestaties, lage gewicht en vrijwel geen onderhoud. Tel daarbij op dat ze geen lawaai maken, geen uitlaatgassen uitstoten en geen problemen hebben met olielekken of brandstoflekkages, en u hebt de ideale funmotor om zelfs in uw auto te vervoeren – met een beetje vindingrijkheid.
Welnu, aan deze nieuwe trend doet een onlangs gelanceerd Amerikaans merk mee, Dust, dat een elektrische MX-fiets heeft gemaakt in navolging van Stark Future. En aangezien er geen homologaties gevolgd hoeven te worden, alleen de basisvereisten voor een product dat niet bedoeld is om geregistreerd te worden, is er meer ruimte voor ontwikkeling zonder bureaucratische obstakels en hoeft er minder geïnvesteerd te worden in de ontwikkeling.
De Dust Hightail is een elektrische MX-motor met 42 pk en een gewicht van minder dan 100 kg, het equivalent van een 250 cc benzinemotor. De Stark Future Varg MX biedt 80 pk, het dubbele.
Het is een fiets met een strak en eenvoudig ontwerp, zeer geslaagd, zonder futuristische extravaganties, gebaseerd op een aluminium dubbel wiegframe en een dubbele achterbrug van hetzelfde materiaal, met een strak en smal plastic.
De upside-down voorvork (43/265 mm) en achterste monoshock met hefinrichting (285 mm) zijn “white label”, hij is uitgerust met 21 en 18” spaakwielen, en voor de remmen gebruikt hij een paar wave-type schijven met 260/220 mm tweezuiger remklauwen. Het zadel is 900 mm hoog.
De elektromotor is verankerd aan het chassis, brengt zijn vermogen over met een ketting en wordt gevoed door een verwijderbare accu – verticaal – met een capaciteit van 4,4 kWh, die volgens het merk een actieradius van anderhalf uur mogelijk maakt.
Hij is uitgerust met een klein TFT-scherm in de balhoofdbuis dat de resterende actieradius in uren, het percentage van de acculading, de 4 beschikbare rijmodi en de snelheid weergeeft.
Hij zal naar verwachting in de winkel verkrijgbaar zijn voor $10.950 – vóór belastingen – en kan nu al worden gereserveerd met een terugbetaalbaar bedrag van $100, waarbij de eerste leveringen eind 2025 worden verwacht. Op dit moment wordt hij natuurlijk alleen in de VS verkocht, maar ik weet zeker dat als u hen aanschrijft, ze u er graag een zullen toesturen, op hun kosten. Elektrische offroad motoren zullen heel snel populair worden, omdat ze veel voordelen en oneindig veel plezier bieden.
Eerder hebben we geschreven over de voorkomende winterproblemen met uw auto, en hoe je die kunt voorkomen. Een belangrijk aspect is de status van uw ruitenwissers, die cruciaal zijn voor een goed zicht in de winter. Ook hebben we het gehad over het controleren van de RC van uw autoaccu, zodat je altijd verzekerd bent van een betrouwbare start. Daarnaast hebben we de voordelen van een Afrikaanse elektrische motorfiets belicht, een duurzame keuze voor moderne stadsvervoer. Vergeet niet te letten op de werking van de verkeerslichten voor een veilige rit!