Geen glazen meer op elkaar stapelen: de eenvoudige Japanse truc om kastruimte te besparen

Handige tips

In veel huizen bieden keukens niet genoeg ruimte om al het serviesgoed en etenswaren comfortabel op te bergen, waardoor het organiseren van de kasten soms een echte hoofdpijn wordt.

Hoe meer spullen zich ophopen, hoe moeilijker het wordt om alles te organiseren en de harmonie te bereiken die in deze ruimtes, waar een goede organisatie essentieel is, wordt nagestreefd.

Keukenkasten bevatten al het serviesgoed, wat een groot probleem kan zijn, omdat het niet eenvoudig is om alle borden en glazen erin te zetten zonder ze te beschadigen. Daarom is het aan te raden om de bezette ruimtes zoveel mogelijk te verkleinen om ruimte te maken voor nieuwe spullen.

Hoewel het gebruikelijk is om te proberen de ruimte optimaal te benutten door glazen bovenop elkaar te zetten, is de Japanse oplossing in cirkels viraal gegaan op sociale netwerken, waardoor u van meer ruimte in de kast kunt genieten.

De Japanse truc om ruimte in de keuken te besparen

Via TikTok heeft de gebruiker @isolatedhome met haar volgers de ideale Japanse oplossing gedeeld om voor eens en altijd een einde te maken aan het ruimteprobleem in de keukenkastjes, een strategie die veel eenvoudiger is dan het lijkt en die kan worden toegepast op borden en koffiekopjes om te voorkomen dat u de een op de ander moet stapelen.

Dit wordt bereikt door het ene kopje in het andere te schuiven, zodat er een soort cirkel ontstaat met de kopjes zelf, een techniek die niet alleen kastruimte bespaart, maar ook helpt voorkomen dat er zich stof ophoopt in de kopjes.

Deze Japanse methode kan ook worden toegepast op kleding, in navolging van de bekende opruimgoeroe Marie Kondo, die erop aandringt dat het belangrijkste is om te bewaren wat u gebruikt, wat goed voelt en waar u blij van wordt, en zich te ontdoen van al die dingen die vaak alleen bewaard worden uit angst dat ze in de toekomst gebruikt zullen worden, maar die niet echt gebruikt worden.

Aan de andere kant benadruktMarie Kondo dat het niet nodig is om kleding per seizoen te scheiden, omdat ze er in haar geval de voorkeur aan geeft om alles bij de hand te hebben en opzij te leggen waarvan ze weet dat het de volgende zomer niet van pas zal komen. Op deze manier zou u, als u klaar bent met het uitzoeken van alle kleding, een derde van wat u had, moeten bewaren.

Deze methode kan niet alleen worden toegepast op kleding, maar kan ook heel nuttig zijn in de keuken. Volgens dit voorbeeld moet u de hoge kasten gebruiken voor de dingen die u niet regelmatig gebruikt, en de glazen, borden, kopjes en ander serviesgoed binnen handbereik laten. Bovendien kunt u de ruimte optimaliseren door alle tupperware verticaal op te bergen.

De keuken opruimen volgens de Marie Kondo-methode

Volgens dezelfde regels als voor de rest van het huis kan de bekende Marie Kondo-methode worden toegepast in de keuken, een van de kamers waar de meeste voorwerpen zich ophopen. Volgens haar Konmari-methode moet u alleen bewaren wat u gebruikt en voor elke categorie spullen een specifieke plek hebben.

Een van de aanbevelingen van de opruimgoeroe is om de keuken in één dag op te ruimen, omdat dit de enige manier is om een echt overzicht te krijgen van alles wat u hebt en om u bewust te worden van de hoeveelheid producten, keukengerei en voedsel die u hebt verzameld. Hoewel het overweldigend kan lijken, kan het de taak om deze kamer in uw huis te organiseren veel gemakkelijker maken .

Om dit te bereiken, moet u alle voorwerpen uit de voorraadkast en kasten verwijderen, of het nu gaat om potten, borden, glazen, tupperware en zelfs kleine apparaten zoals tosti-ijzers, sapcentrifuges, enz. Zodra alles in het zicht op de tafel of het werkblad ligt, kunt u elk van deze voorwerpen controleren en uzelf afvragen welke voorwerpen overbodig zijn en welke u weg kunt doen.

Als u een kleine keuken hebt, kunt u dit het beste per categorie doen, te beginnen met keukengerei, gevolgd door voedsel en eindigend met schoonmaakmiddelen. Als u alles op een rijtje hebt, kunt u beslissen wat u wel en niet bewaart, waarbij u elk voorwerp in het bijzonder analyseert en nadenkt over het gebruik ervan.

Nadat u al het keukengerei hebt geanalyseerd, is het tijd om al het voedsel door te nemen en de houdbaarheidsdatum te controleren van alles wat u in de voorraadkast hebt staan, om al het voedsel dat over datum is weg te gooien en het voedsel dat over een aankomende datum beschikt en dat u zo snel mogelijk moet gebruiken bovenaan de lijst te zetten.

Zoals we al gezegd hebben, moeten de bovenste kasten gebruikt worden voor dingen die niet regelmatig gebruikt worden, zoals decoratief servies voor speciale gelegenheden of vormen voor het bereiden van desserts. Tupperware moet daarentegen verticaal worden opgeborgen om ruimte te besparen en tegelijkertijd de inhoud te kunnen zien.

Bij het opbergen van eenpansgerechten is het aan te raden om sommige in andere op te bergen, zodat u ruimte wint die voor andere doeleinden gebruikt kan worden, en in het geval van producten zoals pasta, rijst of peulvruchten is het aan te raden om ze in glazen potten op te bergen en te organiseren.

Om te leren hoe je rolluiken goed schoonmaakt, lees onze schoonmaaktips!

Mila

Hallo, ik ben Mila! Ik schrijf met liefde artikelen vol handige tips en lifehacks om jouw leven eenvoudiger te maken!

It swaentsje