Sinds enkele jaren worden er wereldwijd nieuwe technologieën ontwikkeld in de mobiliteitssector die milieuvriendelijk zijn en geen CO2 uitstoten. In die zin leek de waterstofmotor de toekomst te zijn, maar deze nieuwe machine zal zijn vervanger en die van elektrische voertuigen zijn. Laten we eens kijken.
Een zeer efficiënte motor die wordt getest in voertuigen met steeds meer vermogen.
Amogy uit Brooklyn, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het creëren en ontwikkelen van innovatieve technologieën voor duurzame voertuigen, heeft met succes een groene motor op ammoniak getest die elektriciteit produceert. Dit testen gebeurt op een gefaseerde, stapsgewijze manier.
Eerst gebruikte het bedrijf zijn uit ammoniak omgezette waterstofbrandstofcel in een drone van 5 kW, daarna in een John Deere-trekker van 100 kW, 134 pk. Nu begint het met testen door deze stack te installeren in een zware vrachtwagen die 402 pk verplaatsingsvermogen ontwikkelt.
De ammoniakmotor: deze heeft veel voordelen ten opzichte van waterstof- en elektromotoren.
Dit geteste aandrijfsysteem breekt ammoniak af in waterstof voor gebruik in een brandstofcel om de elektriciteit op te wekken die nodig is om de motor van het voertuig te laten draaien. Voorlopige resultaten hebben aangetoond dat de truck opmerkelijk efficiënt is.
Met een bereik dat vijf keer zo groot is als dat van een 100% elektrische auto zoals de Tesla Semi, en drie keer zo groot als dat van de nieuwste modellen die gebruikmaken van de traditionele waterstofbrandstofcel. Als het gaat om zijn elektrisch vermogen, ontwikkelt de truck een indrukwekkend cijfer.
Hij heeft de capaciteit om 900 kWh te produceren zodra hij zijn ammoniaktanks, die op veel locaties zoals deze in Denemarken worden geproduceerd, 100% heeft bijgetankt. Het opladen zou niet meer dan acht minuten duren, wat slechts een fractie is van wat het duurt voor auto’s met andere technologieën.
Zoals elektriciteit, dat meer dan zes uur nodig heeft om 100% op te laden, of bijna een uur voor waterstofvoertuigen. Bovendien heeft deze brandstof geen zware en omvangrijke opslagelementen zoals accu’s nodig. Ook zijn er geen tanks met speciale voorwaarden nodig.
Zoals hoge druk, speciale afdichting en lage temperatuurelementen die nodig zijn in containers voor waterstoftransport, en de risico’s die gepaard gaan met een explosie. Aan de andere kant heeft de waterstof die in dit proces uit ammoniak wordt geproduceerd een hogere energiedichtheid.
Deze is drie keer zo hoog als die van conventionele waterstof, waardoor deze motor kosteneffectiever is dan de motor die dit samengeperste gas gebruikt, omdat er geen opslag nodig is. Het wordt geproduceerd op het moment dat het gebruikt gaat worden, zoals de ingenieurs van Amogy zeggen.
Toepassingen in maritieme mobiliteit en in landbouwmachines
Omdat ammoniak uit vier delen bestaat, waarvan drie waterstof en één stikstof, is dit gas wereldwijd verkrijgbaar, in tegenstelling tot zuivere gecomprimeerde waterstof. Daarom kan deze motor gebruikt worden in sectoren zoals de landbouw, maritieme mobiliteit en andere transportsectoren.
Concluderend is deze motor, die waterstof uit de omzetting van ammoniak met een revolutionaire brandstofcel gebruikt, de ideale vervanger voor waterstof (dat niet is wat Spanje verwachtte als brandstof) en elektrische machines. Hij heeft namelijk een grotere autonomie dan de laatstgenoemde.