Ze kreeg drie keer de elektriciteitsrekening. Er is een geval finale

Technologie

Een inwoner van Nederland ontving een elektriciteitsrekening die drie keer het gebruikelijke bedrag bleek te zijn. Mevrouw Karolina was geschokt toen ze het bedrag zag en besloot het heft in eigen handen te nemen.

Mevrouw Karolina maakt gebruik van de energiediensten van een lokale energieleverancier en betaalt haar rekeningen elke twee maanden. In haar appartementencomplex ontvangen de bewoners in november/december de facturen van het lopende jaar, samen met de geschatte facturen voor het verwachte verbruik voor het komende jaar. Dit keer was het bedrag dat voor het volgende jaar in rekening werd gebracht echter enorm schokkend.

“Toen ik de facturen voor het nieuwe jaar bekeek, dacht ik dat ik de rekening van iemand anders had gekregen”, vertelt ze aan de plaatselijke krant.

photo 2024 12 19 15 02 31

Verstijging energieprijzen? “Iedereen betaalt ervoor”.

“Normaal gesproken liggen onze individuele rekeningen rond de €180-190. Deze keer werd verwacht dat de eerste rekening in het nieuwe jaar rond de €800 zou zijn, en elke volgende rekening rond de €600, wat meer dan drie keer de normale kosten was. Ook het geschatte kWh-verbruik zou twee keer zo hoog zijn als het gemiddelde van de afgelopen vier jaar”, voegt mevrouw Karolina toe.

De situatie oplossen

c379a98f110b5f4a76d49396922f4ab2

Mevrouw Karolina realiseerde zich dat hier iets niet klopte en besloot dit te melden bij haar energieleverancier. Dit bleek een goede zet, want er zat een fout in het systeem die ook andere klanten trof. Het bleek dat er prognoses waren gemaakt voordat bekend was dat de tarieven voor het komende jaar bevroren zouden worden op het huidige niveau. Dit zorgde voor een golf van foutieve facturen.

“In onze regio werden meer dan 40.000 foutieve facturen uitgeschreven door een systeemfout. Ik ben naar de klantenservice gegaan, en na een controle werd het gecorrigeerd. Ik kreeg een nieuwe factuur voor het nieuwe jaar. Blijkbaar moeten ze op termijn ook aanpassingen naar andere klanten sturen”, vertelt mevrouw Karolina.

“Elke klant die een prognosefactuur heeft ontvangen die is opgesteld vóór de wijziging van de wet tijdelijke maatregelen energieprijzen, die vanaf januari volgend jaar van kracht wordt, kan bij zijn leverancier een aanpassing van de factuur voor 2025 aanvragen,” zegt een woordvoerder van de energieleverancier.

Mila

Hallo, ik ben Mila! Ik schrijf met liefde artikelen vol handige tips en lifehacks om jouw leven eenvoudiger te maken!

It swaentsje